Friday, September 11, 2009

Novel Saya Menemui Anda-Shosetsu Chiisai-Kuari Bukit Bau

Sementara buku saya tentang Kajian GuaBama siap dicetak dan dibinding oleh pihak pencetak taksedar saya yang novel saya karangi berjudul SHOSETSU CHIISAI-KUARI BUKIT BAU telah siap saya tulis dan akan menemui anda yang berminat tentang kesusasteraan tidak lama lagi. Inilah petikan dari novel itu :-

DAMAI DAN INDAHNYA DESAKU
Desa Rebung yang jauh dipendalaman diKuala Lipis begitu indah sekali pemandangannya diwaktu pagi.Kicauan unggas sungguh mengasyikan.Bebarau, merbuk dan terkukur berkicau dari atas pokok kelat yang masak ranum itu kadang-kadang terkejut dengan kedatangan beberapa ekor monyet yang lalu dengan meloncat dari satu batang kesatu batang pokok lain ditepi Gua Bau itu.Gua Bau yang berdiri kukuh ditepi Sungai Terus itu telah wujud beratus-ratus juta tahun yang lalu.Ia muncul bila lautan menjadi daratan dan penuh dengan fosil-fosil digua yang mana ada kajian mengesahkan ia pada masa zaman silam adalah dataran bagi lautan.Kajian yang dibuat oleh sejarawan tempatan itu juga membuktikan kawasan itu ialah sebuah pusat pentadbiran diabad yang ketiga meshi yang dibina ditepi terusan lautan besar yang menganjur sampai kesebelah timurnya iaitu Pantai laut Cina Selatan.Kampung Rebung memang indah diwaktu pagi kalau kita mendaki sampai kepuncak Gua itu.Ia kelihatan seperti cembung yang sungguh cantik macam mangkuk antik dari Dinasti Ming yang dilukis lakaran awan larat berwarna biru muda.Cuaca sejuk kampung Rebung memang membuat Mina kadang-kadang malas hendak mandi bila hendak pergi kesekolah rendahnya yang terletak dekat Bukit Beringin.DiBukit Beringin memang banyak pokok berangan dan pokok beringin yang kelihatan begitu cantik akar-akarnya yang bergayutan dan terlentuk-lentuk ditiup angin.Mina pula kadang-kadang berhenti tepi kolam dekat Bukit Beringin itu menjengok berberapa ekor ikan kaloi yang dibela oleh Tok Guru sekolah pondok disitu.Mina juga suka sekali minum air telaga yang sungguh jernih dan sejuk dengan menggunakan senduk dari tempurung yang halus ikatannya pada sebatang kayu kemuning yang diraut Tok Guru.

Bersambung

Dr Aminudin

No comments: