Thursday, September 24, 2009

Bukti Kampung Relong Sebagai Pusat Kesusasteraan dan Kesenian Lembah Bama Yang Tertua DiAsia Tenggara


Sementara buku saya dapat diproduksi oleh pencetak diatas tajuk Menyingkap Sejarah Lembah Bama DiNegeri Pahang Sebagai Pusat Perdagangan Terawal Bagi Asia Tenggara dan Mengesan Sultan Pemerintah Riau-Lingga-Johor Yang Menetap DiLembah Bama (Kg Relong), saya berikan bukti bergambar dalam bentuk Foto yang anda sekelian boleh besarkan dan cetak.Dari bukti sudut kesusasteraan saya telah memberi hujah bahawa buku Hikayat Seri Rama yang diperolehi dari Archbisop Laud pada tahun 1633 itu telah saya katakan merupakan buku kesusateraan Melayu Kelasik yang mula-mula dihasilkan datangnya dari Lembah Bama dan ini menyanggah pendapat Nik Safiah Karim (2008) yang mengatakan buku kesasasteraan Melayu Kelasik yang terawal ialah Aqaid al-Nasafi.Selanjutnya kita dapati generasi penulis kesusasteraan diLembah Bama diteruskan oleh penulis seperti Baharuddin M.Z.,Alias M.Z.,Siti Ameh,Nor Zainuddin dan lain-lain.Manakala dari sudut kesenian pula seperti yang saya berikan bukti dalam buku tersebut diatas ialah pesta drama dan tarian diKampung Relong yang saya paparkan bukti gambar para pengerak drama dan tarian iaitu Pakangah Hashim Idrus (sekarang Y.Bhg Dato' Hashim Idrus),tarian iaitu Makandak saya Aminah Idrus (Allahyarhamah Makandak Minah),Cu Hawa,Cu Mat Kancil (lihat entry bertajuk Cu Mat Kancil) dan lain-lain.Para pemegang watak utama drama seperti Abang Tamam,Abang Din Miah,Abang Teh,Abang Haron dan lain-lain.Gambar bukti ini saya perolehi dari Abang Ahmad Renek.Selamat Hari Raya.


Dr Aminudin

No comments: