Sunday, September 27, 2009

Kg.Relong Sebagai Pusat R & D (Penyelidikan dan Pembangunan ) Pertanian Lembah Bama DiAbad Ke 3


Kali ini saya akan membuktikan yang Kampung Relong diLipis,Pahang adalah Pusat R and D (Penyelidikan dan Pembangunan, Pertanian) diLembah Bama bagi Abad yang Ke3 Masihi terutama dalam aspek penanaman padi. Lembah Bama yang saya kaji adalah Jelapang Padi dizaman dahulu.Dari segi teori penanaman padi ini menurut The Encylopedia of Malaysia Early History (1998) bahawa penanaman padi berasal dikawasan pendalaman dan juga dari negeri luar " There are two theories on the origin of the rice from Kuala Selising either the paddy growing society in the inland of Pennisular ".Dari sumber Kerajaan Cina dizaman Dinasti Song pula yang mengatakan Tan-Ma-Ling adalah pusat perdagangan beras.Dalam buku Kajian Lembah Bama saya memberi bukti dan hujah bahawa Tembeling itu terletak diKampung Relong iaitu sebelah Bukit Perupuk tempat kami membuat kebun getah dan cerang padi huma masa dahulu.Kajian oleh Hill(1977) juga memberikan perangkaan bahawa kawasan penanaman padi diPahang adalah yang terluas diantara 3 negeri iaitu Pahang 30,123 ekar,Selangor 7,877ekar dan Johor 6,672 ekar pada tahun 1911-1912.Saya juga menulis dalam blog ini tentang sistem pengairan yang unik diKampung Relong iaitu Sistem Radir yang terdapat didekat Ulu Relong dekat rumah Aki Matawi dan juga dekat rumah De Banum.Ini adalah sistem pengairan yang mendahului zamannya.Begitu juga keadah gotong-royong atau berderau dalam usaha menanam, menuai dan mengirik padi diKampung Relong.Saya telah menulis dalam blog saya dibawah entry Musim Padi Menguning.Pesta mengemping yang pernah diadakan diRelong dimasa Exco Dato Omar (dari Kuala Medang) membuktikan orang Lembah Bama mengenang semua peristiwa tersebut. Begitu juga saya menulis tentang sejarah Kerbau dalam blog saya ini merupakan tradisi pesawahan yang cukup lama diRelong.Boleh dikatakan kami pewaris Datok Linggi dahulu banyak membela kerbau malahan Pakencik dan Pakwe saya keMekah satu masa dahulu adalah hasil dari penjualan kerbau dari Sungaibatu yang mereka pelihara.Apa yang lebih membukti hal ini ialah dalam Hikayat Seri Rama yang menulis bahawa " maka sakalian orang duduk dengan kesukaannya.Maka datang orang membawa hidangan nasi bekasnya itu dari emas dan perak " Hikayat Seri Rama halaman 48.Akhirnya saya petik dari buku Carveth Wells(1925:107) yang beliau menulis "... fish-fighting ia national pastime in Malaya, just as fishing is an everyday occupation.That afternoon Noh took me with him when he went fishing in his fathers's rice field.It was almost harvest-time and the rice nearly as tall as boy.Instead of one good-sized rod,he carried no less than twenty little rods, each about two feet long, and he stuck them all over the field, leaving the hooks dangling in the water in which the rice was growing ".Cerita ini adalah sama dengan permainan kami berlaga ikan karim yang pernah saya coretkan dalam blog ini.

Dr Aminudin

No comments: