Saturday, April 12, 2014

Wilayah Iskandar Kini saya datang

Sebagai waris Tok Linggi ,Wilayah Iskandar kini saya mendatanginya untuk melihat perancangan dan pembangunannya sekarang.Kalau dahulu Singapura adalah dibawah Riau-Linggi-Johor tapi hari ini mereka menyaingi Malaysia.Dalam peta-peta lama saya dapati dahulu Singapura adalah pulau-pulau kecil tapi akhirnya bercantum. Ini mungkin proses geologi atau proses penambakan. Namun begitu Wilayah Iskandar Waterfront kini turut menambak lautnya terutama dahulu dinamakan Pantai Lido tapi kini akan menjadi bangunan pencakarlangit setinggi 104 tingkat.Inilah hakikat bahawa Johor sekarang merancang setara dengan Singapura.Sebagai seorang ahli perancang macam saya kita mesti mengikut arus pembanguan moden dan berdiri sama tinggi dengan mereka yang dikatakan lebih maju dari kita. Inilah saya paparkan peta lama Singapura dulu.

No comments: