Sunday, August 25, 2013

Kuari Gua Bama

Sempena Hari Raya Puasa 1434 H bersamaan 2013, keluarga Haji Husin-Wan Tekah telah berkumpul dikawasan rumah Abang Hamid dan Abang Din yang merupakan tapak kongsi dan tapak mesin kisar batu kuari Gua Bama.Disinilah juga kami orang SungaibatudeRelong berkenalan dengan Abang Gani dan Abang Ngah dari Terengganu. Semasa itu saya masih lagi bersekolah diSekolah Rendah Relong dan begitu jugalah beberapa budak Relong yang lain seperti sepupu saya Manan Md Dahan. Sempena bulan Syawal tahun ini juga saya berkesempatan menziahi rumah Manan diKuala Terengganu yang hampir kira-kira 20 tahun lebih tidak saya kunjungi dan selepas itu saya meminta Manan membawa saya menemui Abang Gani dikampung Pulau Manis, Terengganu. Saya telah menemui beliau yang masih sihat lagi dan turut mengimbau kenangan beliau semasa mendiami kampung Relong dan berkerja dikuari Gua Bama.Semoga dengan pertemuan kami itu akan terus berkekalan dan yang pasti Terengganu jauh lebih membangun dari Pahang sekarang ini.

No comments: