Friday, August 3, 2012

Slang A-Z SgbatudeRelong -Bahagian Kedua

Aci- bermakna sah.Semasa kami bebudak kami selalu bermain dengkat dihalaman rumah Encik Akob.Walaupun permainan ini permainan bebudak perempuan kami juga turut bermain dan seingat saya Lalmi memang pandai membaling buah dengkat yang dibuat dari kaca pinggan yang pecah.Aci didalam permainan ini ialah bila satu pusingan disudahi dan takaci bila beraku batal .Batal dalam permainan dengkat seperti bila kita terdengkat-dengkat atas gelanggang permainan itu tertijak garisan atau buah dibaling diluar gelanggang.Adakala bila bermain berlaku "tak aci" kerana mereka baling tidak masuk gelanggang tapi dibuat jadi masuk kerana ada bantuan orang lain.Contoh penggunaan ayat: Bila kami bermain masa bebudak dahulu banyak perkara yang takaci menjadi aci kerana hendak menang.

Agah-berbuat sesuatu supaya budak kecil jadi ketawa.Masa kami dahulu memanglah selain dari bermain kami juga diminta menjaga adik-adik yang kecil.Macam saya kecil ,saya tidak mempunyai adik jadi saya menumpang menjaga adik atauanak-anak saudara seperti anak Akak Nab dan juga Akak Siti.Budak-budak kecil suka diagah dan bila diagah mereka sering ketawa.Contoh penggunaan ayat : Budak yang kena agah oleh kami sering ketawa dan bila sudah ketawa kami selalu mengambilnya untuk dibawa masuk kedalam buaian pula.

Acer-acer ini macam kita meninggal atau mengais-gais sesuatu.Kami masa bebudak selalu diminta oleh emak supaya menjemur padi dan biasanya saya menjemur padi atas batu dekatgedung Wan Tekah jadi kenalah padi itu diecer-acerkan supaya mudah dia kering.Namun kadang-kadang padi yang kena ecer itu jatuh pula dari tikar yang saya jemur itu dan ini namanya tercecer pulak.Contoh penggunaan ayat : padi yang saya jemur dekat gedung Wan Tekah itu telah saya acer supaya mudah kering.

Bersambung

No comments: