Thursday, August 2, 2012

Slang A-Z SgbatudeRelong Bahagian Kedua

Pengenalan

Dalam buku saya berjudul " Memoir Seorang PTD Kumpulan 3" Volume Pertama telah saya muatkan banyak juga dialek tersebut.Dalam bahagian kedua ini akan saya nyatakan dialek mana yang telah dicatatkan dalam buku yang pertama tersebut.Maka bagi Volume Kedua ini saya huraikan dialek yang belum saya perkatakan.Tulisan ini merupakan kenangan saya semasa bebudak selain untuk mendokumentasikan dialek kami yang pihak DBP kurang berminat untuk membuat kajian sedangkan kebanyakan negeri diMalaysia ini telah dibuat kajian, nampaknya Pahang begitu ketinggalan dari segi kajian bahasa walaupun pemimpin nombor wahidnya pernah lahir diKuala Lipis.

A

Ampuh- telah dihuraikan dalam volume pertama.

Agas    -telah dihuraikan dalam volume pertama.

Abu- bahan tinggalan bila dibakar, misalnya abu kayu.Dizaman kami abu ini banyak terdapat didapur masak orang kampung, maklumlah masa itu mana ada gas lagi, jadi kami memasak pakai kayu api yang cari dalam hutan atau kebun getah.Apa yang melucukan ialah abu ini berguna pula bagi "mematikan" lintah yang masuk dalam jubur bebudak masa itu. Abu ini dibancuh dengan air dan diberi minum pada bebudak yang lintah masuk dalam juburnya.Seingat saya teknik ini berkesan untuk mengelurkan lintah tersebut. Contoh penggunaan ayat : abu dari kayu yang kami bakar ini kami gunakan pula untuk menjadi baja pokok pisang yang kami tanam.

Abuk-benda-benda halus yang memasuki mata atau mengotorkan.Semasa kami kecil habuk kayu atau abuk dari kilang padi dekat rumah Tok Empat memang menjadi kenangan.Saya masih ingat Pakambong Derani adalah penjaga mesin padi dan abuk atau sekam padi selalu saya ambil untuk membungkus air batu.Masa kami dahulu air batu dibeli dari Kuala Lipis dan dibeli dari kedai AkiSubuh.Begitu juga bila kilang pemecah batu diSungai batu beroperasi dahulu ,abuk dari mesin pemamah batu itu sering mengotori rumah kami yang dekat dengan rumah kami.Contoh penggunaan ayat: Abuk kayu yang digergaji boleh digunakan untuk membungkus airbatu dari cepat cair.


Bersambung

No comments: