Wednesday, October 12, 2011

Flora Yang Semakin Pupus DiLembah Bama


Baru ini (bulan Oktober 2011), saya ada balik menghantar anak saya untuk bertugas diJabatan Haiwan ,Lipis saya berkesempatan melawat tapak rumah lama kami ditepi Gua Bama yang bersebelahan dengan rumah Makangah Siti, ibu kepada Halim untuk menengok pokok rawa yang dikatakan masih hidup ditepi Gedung Wan Tekah.Saya mendapati pokok rawa tersebut masih hidup dan pada tahun lepas menurut emak saya pokok itu ada berbuah. Ini adalah juga pokok-pokok zaman saya bebudak diSungaibatu yang saya coretkan dalam buku Memoir Seorang PTD Kumpulan Tiga, 2011 yang telah saya terbitkan.Rumah kami tepi Gua Bama begitu banyak kenangan yang turut saya coretkan terutama tentang cerita kami dimasa kecil bersama Jefri dan Halim (Alim).Saya juga bertemu dengan Makangah Siti yang sedang mengalihan lembu mereka. Sekiranya sakit lembu-lembu tersebut bolehlah anak saya itu tengok-tengokan nanti,bagi catatan saya kali ini saya paparkan foto buah kabung yang saya ambil dekat tapak rumah lama kami itu. Pokok kabung sekarang hampir pupus dan saya terkenangkan orang Benta yang membuat gula kabung yang begitu sedap dimakan dengan emping atau kekalau dizaman kami bebudak dahulu disungaibatuderelong.

Dr Aminudin

No comments: