Tuesday, December 21, 2010

Teori Raut Wajah: Menjejak Wajah-Wajah Wanita Dari Tamadun Cina-Jepun-Melayu Bagi Keturunan Datok Linggi DeRelong,Kuala Lipis



Bahagian Kelima

ANALISIS DAN KESIMPULAN

Wajah-wajah wanita Cina-Jepun-Melayu sebenarnya tidak banyak berbeza.Dari kajian saya terhadap wajah-wajah saudara mara saya yang berketurunan Datok Linggi adalah merupakan wajah-wajah yang seiras dengan wanita Jepun terutamanya dan amnya wanita Cina.Begitu jugalah dengan kegemaran mereka iaitu minum teh bagi wanita Jepun dimasa santai dan teribat dalam kegiatan kebudayaan seperti "kabuki" (kabuki adalah sejenis bentuk drama seni yang dengan para pelakun profesional, set dan sebagainya )."Kabuki" ini tidak jauh bezanya dengan drama bangsawan Melayu yang pernah saya siarkan artikelnya dalam blog ini bertajuk " Nostalgia Pada Makandak Dan Bangsawan ".Dimana Makandak Minah I adalah salah seorang yang mengerakkan drama bangsawan deRelong.Sebagai buktinya saya paparkan foto diatas yang menunjukkan Makandak Minah I dan Makcu Wan Sepiah W I terlibat dalam aktiviti tersebut.Begitu juga saya telah menghuraikan dengan agak panjang lebar dalam Kajian Lembah Bama tentang penanaman padi padi dimasa lalu deRelong.Dimana diantara aktiviti tersebut ialah mencangkul sawah,mengubah,menanam padi,menuai padi, mengirik,mengangin padi, menjemur, menumbuk padi dalam lesung atau dengan indek. Saya juga mengimbau kembali peristiwa mengemping dan kekalu yang kini tiada lagi dilakukan derelong, namun tradisi ini tiada terdapat dinegara Cina dan Jepun.Emping begitu enak dimakan dengan kelapa parut dan gula kabung serta lebih-lebih lagi dimakan dengan serawa telor.Inilah uniknya Lembah Bama yang sepatutnya tradisi ini dipelihara.

Sebagai kesimpulan dari analisis foto secara digital mendapati bahawa significantlah wajah-wajah wanita Jepun ditahun 1930an yang juga saya paparkan diatas dengan gambar foto Makandak Minah I dan rakan-rakan sebayanya.Dalam foto itu gambar yang paling kanan sekali adalah significant dengan wanita Jepun yang memegang bakul, manakala yang mendukung anak significant dengan rakan sebaya Makandak Minah I yang berdiri nombor 3 dari kiri itu.Ini semua merupakan imej-imej wajah-wajah wanita orang Kampung Relong yang significant dengan orang Jepun dan begitu jugalah yang pernah saya jelaskan dalam Facebook saya bahawa kaum lelaki turut menunjukan significant yang sama dengan pemerintahan Zaman Meiji bagi Wajah-wajah Pakcu Husin,Pakcu Zakarian Derani dan saya sendiri.Malahan nama orang Relong sendiri adalah dari Slang Bahasa Jepun iaitu seperti Maro,Choh,De,Kama,Tama,Minou (nama julukan saya ),Zuki dan lain-lain dan adakah ini semua secara kebetulan ?.Saya berpendapat ianya adalah saling berkaitan atau dalam istilah Jepun dipanggil "Kankei".

Dr Aminudin

No comments: