Tuesday, December 14, 2010

Teori Raut Wajah: Kajian Susur Galur Datok Linggi Sebagai Pemerintah Kerajaan Johor-Riau-Linggi


Sejak kebelakangan ini saya sedang membuat kajian bertajuk , PENDUDUKAN JEPUN DIPAHANG: SATU DEMENSI BARU, rupakannya mempunyai significant juga dengan Kemaharajaan Jepun itu. Zaman pemulihan dan pemodenan Meiji membuatkan Maharaja dan para pemerintah saling berkerjasama.Perdana Menteri yang pertama Jepun bernama Hirobumi Ito,(lihat foto disebelah atas sekali) manakala Maharaja Meiji yang ketika itu berusia 20 tahun (lihat foto kiri sekali)adalah mereka yang berkuasa diJepun ketika itu.Dalam buku saya yang terbaharu berjudul, MEMOIR PTD KUMPULAN 3, ada saya muatkan analisis tentang Hikayat Seri Rama yang ditulis oleh orang Lembah Bama,Kuala Lipis itu tidak banyak bezanya dengan cerita legenda dari Jepun yang turut saya muatkan bertajuk Puteri Kaguya itu berasal dari perdu buluh . Manakala orang-orang Bukit Betong,Kuala Lipis pun dikatakan berasal dari keturunan buluh betong.Selanjutnya nama Putera Isitsukuri dan Iso-No-Kamimaro adalah tidak banyak bezanya dengan nama orang Kampung Relong iaitu Skururi dan juga Maro yang terdapat dikampung kami itu.Kini bila saya mendapat foto Pakcu Zakaria dan Pakcu Husin,yang merupakan kedua orang bapa saudara saya itu bila digandingkan dengan foto Maharaja Meiji dan Perdana Menteri Jepun itu ia melihat kesignificantnya. Begitu jugalah dengan foto saya sendiri yang boleh anda lihat yang fotonya disebelah kanan sekali manakala foto kedua bapa saudara saya itu adalah ditengah-tengah sekali.Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Dr Afandi Zakaria yang memaparkan dalam FB dan foto tersebut saya terapkan untuk tatapan kita semua.

Dr Aminudin

No comments: