Monday, September 20, 2010

Teori Raut Wajah Dari Perspektif Islam : Kajian Terhadap Legacy Datok Linggi Atau Sultan Ahmad I Riayat Shah


Alhamdulilah dalam bulan Syawal yang mulia ini saya dapat menyiapkan buku saya tentang kajian terhadap Kampung Relong yang ketiga. Pertama buku saya Menyingkap Sejarah Lembah Bama telah diterbitkan pada tahun 2009.Buku kedua Kajian Terhadap Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara Yang DiTulis oleh Orang Lembah Bama telah dihantar untuk dicetak dan buku saya yang Ketiga ialah Teori Raut Wajah Dari Persepktif Islam Satu Penerokaan: Kajian Terhadap Susur Galur Datok Linggi telah saya siapakan dengan Kapitel (bab-bab) seperti berikut:-

Bab I-Pengenalan Teori
Bab II-Islam dan Sains
Bab III-Kesusasteraan Islam
Bab Iv-Kisah Nabi-Nabi
Bab V-Khalifah Islam
Bab VI-Melihat wajah-wajah Kota Islam
Bab VII-Negara Kota diAlam Melayu Termasulah Lembah Bama
Bab VIII-Asal Usul Datok Linggi
Bab IX-Sejarah Johor
Bab X-Pandangan Islam Terhadap Lukisan dan Gambar Foto
Bab XI-Biografi Datok Linggi
Bab XII-Method Uji kaji Legacy Datok Linggi
Bab XIII-Epitome
Bab XIV-Glosari
Bibliographie

Hasil kajian ini akan saya pamerkan diBalai Raya Kampung Relong, Kuala Lipis, Pahang sempena perjumpaan Hari Raya bagi anak cucu-cicik Datok Linggi pada 2 hb Oktober 2010 yang akan datang.

Sekian, Selamat hari Raya, maaf zahir dan Batin

Dr Aminudin

No comments: