Thursday, July 5, 2012

Dialek SgbatudeRelong Bertaraf Antarabangsa-Siri 1

Sebagaimana telah saya muatkan dalam buku saya "Memoir Seorang PTD" yang telah diterbitkan tahun 2011, saya telah menyenaraikan dialek kami bebudak Sgbatu dalam buku tersebut tapi tidaklah saya perincikan bahawa dialek itu bertaraf Antarabangsa, kini saya akan menulisnya untuk tatapan generasi muda bagi pengetahuan dan ingatan mereka :-

1.Deme- adalah merujuk kepada orang lain bagi kami diSgbatu dan ini adalah bahasa Greek yang bermakna orang.

2.Kome-bermakna kami atau sekumpulan orang bagi kami diSgbatu, manakala ianya juga adalah bahasa Greek yang merujuk kepada emosi sekumpulan orang.

3.Leceh- bermakna menyusahkan bagi kami diSgbatu dan ianya pula adalah bahasa German yang bermakna kesukaran dalam menyampaikan lirik lagu.

Siri kedua akan saya huraikan pula dialek sgbatu dengan bahasa Jepun.Dengan penampilan dialek kami orang Sgbatu ini sebenarnya mengesahkan bahawa Teori Lembah bama sebagai pusat tamadun silam susah hendak disangkal lagi.

Jumpa lagi.

No comments: