Friday, October 16, 2009

Anekdot 10-Benah ,Belimbing dan Bilah


Bebudak sekarang deRelong mungkin tidak tahu apa itu benah,ini adalah kerana bebudak sekarang jarang amat membantu ibu-bapa mereka berkebun sayur.Saya dahulu disungaibatu selain dari kesekolah diwaktu pagi disebelah petangnya akan membantu ayah atau emak menjaga kebun sayur.Ada juga kami disekolah rendah Relong membantu Ciku Ismail menjaga kebun sayur sekolah kami dekat rumah guru sekolah itu.Kami biasa menanam kacang panjang dan mentimun.Selain dari menyiram pokok-pokok sayur itu kami juga menerangkan sekeliling batas-batas sayur itu serta mengembur dan membubuh baja kepada pokok-pokok itu.Dalam menjaga sayur itu sudah pasti kami terjumpa benah yang "mengacau " pokok-pokok tersebut. Inilah yang kena kami buang dan sekarang ini penanam sayur menggunakan racun serangga untuk memusnahkannya.Selain dari benah saya dapati banyak juga gegepi yang pernah saya ceritakan merayap-rayap pada pokok-pokok sayur itu. Inilah serangga yang saya suka lihat tetapi tidaklah memegangnya kerana dia berbau busuk.Kalau dipegang baunya membuat orang tau kita "berbau gegepi".Bila bau gegepi kawan pun kata "lari-lari , dia bau gegepi".

Belimbing buluh (Averrhoa bilimbi) dan belimbing besi(Averrhoa carambola)memang banyak ditanam disungaibatu iaitu dekat rumah Pakangah Man dan juga rumah kami ditepi GuaBama itu.Belimbing dekat rumah Pakangah Man ditanam dekat pokok-pokok rambai yang manis bila musim buah.Rambai telur yang banyak itu bila musim berbuah boleh dibuat sayur dan dicampur dengan belimbing buluh dan kacang panjang amat sedap dimakan.Manakala belimbing besi bila sudah mengkal dan nak masak kami suka makan bersama kicap.Orang sungaibatu kata buat "chengcolet".Huh apa lagi meleleh air liur dibuatnya bila ingatkan belimbing besi ini.Saya suka melihat belimbing ini yang bila musim bunganya yang berwarna merah serta bercampur putih, sungguh cantik kelihatan dari jauh.

Bilah-bilah pedor yang diraut kami jadikan sangkar burung terutama buruh pipit,merebah,kelicap dan tiong.Namun begitu untuk membuat tuwar,lukah dan temilau kami bebudak tidaklah pandai.Jadi ayah atau Pakangah Man yang pandai membuatnya.Selain dari itu bilah-bilah pedor atau buluh kami jadikan layang-layang bila tiba musim siap menuai.Kami bermain layang-layang dengan Jefri dan Alim seperti yang saya pernah ceritakan.Begitu juga kami menangkap sesibor dan belalang dengan mengunakan bilah-bilah pedor atau buluh yang diletakkan getah nangka atau getah terap dihujungnya yang membolehkan kami mendapat serangga itu yang banyak tengah padang tanah Pakangah Man menuju rumah Pakencik Akob disungaibatu.Bebilah pisau digunakan oleh kaum perempuan bila menghiris bawang dan mentimun seperti yang pernah saya ceritakan bila mengikut emak saya membantu orang membuat kerja kenduri kahwin kadang-kadang disuruh saya mengasahnya oleh mereka.Kadang-kadang saya teringatkan laut yang memang itulah tugas kami menjaganya persisiran pantai timur dimasa saya berkhidmat dalam agensi keselamatan dahulu dan pantun berkaitanya bilah piau dan laut :

Pisau raut ulunya emas,
Candung berhulu sendirinya,
Dalam laut janganlah cemas,
Ombak berpadu sendirinya.

Dr Aminudin

No comments: