Sunday, July 5, 2009

Pengantar Notis(notice server)

Pengantar Notis yang dipanggil juga notice server,summons server atau prosess server bererti " serves court order and processes such as notices, summons and subpoenaes: Recives papers to served from magistrate or accredited officer.Locates person to served and delivers document and obtains acknowledgement.Records time and place of delivery ",Disctionary of Occupational Classification,Manpower Department ,Ministry of Labour and Manpower, Malaysia,1980.Pengantar notis inilah saya gunakan khidmat mereka yang hasilnya Pejabat Tanah Temerloh memenangi Anugerah Terbaik Seluruh Malaysia kerana dapat mengutip hasil tanah yang cemerlang.Mereka seperti Idris,Hamzah,Hamid, Shamsuddin yang dia bawah pengawasan saya telah sama-sama kami pejabat tanah membawa mereka keMedan,Indonesia untuk hadiah insentif.Caranya saya mengesa mereka memujuk tuan-tuan tanah yang banyak tertunggak supaya membayar cukai tanah, disamping itu juga saya menyuruh mereka mengumpulkan orang-orang kampong dalam Temerloh diBalai raya bagi saya memberikan ceramah ekonomi pertanian dan cara memaksimukan gunakan tanah dengan disamping itu menekankan betapa mustahak mereka membayar cukai tanah kerana ada peruntukan dalam kanun tanah negara bagi mereka yang tidak membayar cukai tanah boleh dibuat rampasan oleh pihak kerajaan.Atas semangat kerjasama pengantar notis-notis saya inilah salah satu sebab kamai memperolehi kemenangan.Hari ini Idris ,saya telah dimaklumkan telah bersara dan juga Hamzah, Idris dimasa saya bertugas diTemerloh amat meminat binatang terutama kerbau jadi dia banyak membela kerbau dan hari ini saya difahamkan dia memelihera ikan patin pulak, jadi saya doakan dia berjaya setelah tiada lagi menjadi ketua kampong.Hamzah pula yang saya dengar bergerak aktif dalam politik, agaknya masih tinggal diPaya Pulai.Begitu juga dengan Hamid yang telah bertukar kepejabat Kadi tentulah aktif pula menghantar notis kepada orang yang bergaduh suami-isteri dan mungkin kadang-kadang ada sebiji dua pinggan melayang menuju kepadanya dalam tugas menghantar notis.Shamsuddin masa dibawah penyeliaan saya masih muda dan dia akan menempuh banyak pengalaman menjelang hari pencennya.Jadi tugas penghantar notis bukanlah mudah seperti saya gariskan diatas tadi, jadi bagi mereka yang tinggal dikota besar lagilah mencabar tugas penghantar notis ini dimana masyarakatnya yang saling tidak mengetahui siapa jiran disebelahnya dan rumah bertembuk batu serta anjing garang yang menunggu dimuka pintu.

Dr Aminudin

No comments: