Tuesday, August 9, 2011

Biografi Abang Mejar (B) A-Siri 3


Kampung Telang Tempat Kelahiran Mejar (B) A

Dalam buku saya berjudul Sejarah Lembah Bama, 2009 itu telah saya jelaskan bahawa Teori Pola Komunikasi diantara kampung-kampung diLembah Bama ia tiga pusat utama.Yang pertama ialah Pusat Pentadbiran dan Kebudayaan yang terletak diKampung Relong,Kampung Gua dan Kampung Kuala Telang. Pusat pentadbiran zaman silam itu terletak diKampung Relong dan juga merupakan Pusat Kebudayaan yang disokong oleh Kampung Gua dan Kampung Kuala Telang. Ini dibuktikan oleh Penghulu Mukim Telang ada tinggal diKampung Relong dan dari aspek Kebudayaan pula Penghulu Telang dan Abang Mejar (B) A berkahwin dengan orang Relong. Namun begitu aspek yang lebih penting lagi yang telah saya buktikan ialah bahawa penulis zaman silam dan penulis sezaman seperti Badarudin M.Z dan M.Z Alias adalah budayawan Lembah Bama (Lipis). Saya juga telah membuktikan dalam kajian saya itu bahawa orang Relong telah lama menjalankan aktiviti kebudayaan seperti bangsawan. Masa puncak bangsawan adalah dizaman Pakangah Hashim (sekarang Datok Hashim) yang memainkan bangsawan deRelong ditapak sekolah ugama yang menuju keCeruk Membebek diRelong itu.

Namun begitu fakta terbaharu dari perbualan saya dengan Akak N iaitu isteri Abang A bahawa beliau mengatakan bahawa dialah salah seorang watak utama bangsawan yang dimainkan diRelong secara lakonan oleh semua kaum wanita. Jadi bangsawan mereka dibataskan kepada kaum wanita sahaja. Menurutnya lagi pada masa itu bangsawan telah mereka popularkan dikalangan sekolah pondok Bukit Berangan yang seingat beliau guru wanita ketika itu ialah ustazah Khadijah yang merupakan isteri kepada wakil rakyat ketika itu dan Pakangah Hashim belum menjadi wakil rakyat lagi.

Bersambung

Dr Aminudin

No comments: