Wednesday, February 3, 2010

Memori Alam Persekolahan SMSAH atau JENAN 4


Banyak juga tulisan saya tentang Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra,Kedah yang lebih terkenal nama jolokannya JENAN.Ini adalah siri yang keempat atau sebenarnya yang kelima termasuk artikel saya yang terakhir berjudul "Saya bangga menjadi bekas pelajar SMSAH atau JENAN " ,bertarikh 25 Januari 2010.Dalam memori yang sebelumnya iaitu memori JENAN 1,2,3 adalah coretan tentang bagaimana saya yang duduk jauh dipendalaman Pahang yang digelar Ulu Lipis, sanggup belajar diKedah sedangkan kemudahan infrastruktur dimasa itu amatlah kurang jika dibandingkan dengan zaman sekarang yang begitu maju dengan lebuhraya yang banyak dan juga bermacam-macam jenis kenderaan.Begitu jugalah dengan kawan-kawan saya sekarang yang banyak yang berjaya dengan kerjaya mereka masing-masing dan berpangkat besar.Namun hubungan persahabatan diantara kami tetap terjalin dengan adanya kumpulan informal yang ditubuhkan.Misalnya kumpulan batch kami tahun 1971 yang dipelopori oleh Azman dari Bernas.Saya juga berharap generasi bekas-bekas pelajar JENAN akan datang dapat meneruskan semangat seperti ini.

Saya difahamkan sempena sambutan JENAN sebagai 20 sekolah terhebat diMalaysia dapatlah semangat cintakan ugama ,tanah air, dan persahabatan dipupuk dalam jiwa anak sekolah sejak kecil lagi.Ini adalah kerana semasa saya bertugas diBahagian latihan,JPA ,saya mendapati ada dikalangan anak bangsa kita bila telah berjaya telah melupakan sumbangan bakti negara kepada mereka.Akhirnya dalam entry ini saya muatkan foto lama menunjukan Kelab Wayang Gambar JENAN yang saya sertai bersama-sama kawan senior misalnya Pope,Md.Khir dan Sabri Yusuf (Sabri Yusuf pernah berkhidmat diJPA, bersama saya semasa pejabat kami diJalan Tun Razak,Bangunan Bernama)

Dr Aminudin

No comments: